solemio.reismee.nl

Milano

Vandaag hebben we een dagtripje naar Milaan gemaakt. Dat is redelijk makkelijk te doen vanaf Sole Mio, omdat er vanaf Colico een trein rechtstreeks naar het centraal station in Milaan gaat.

De treinrit verliep comfortabel. Het duurt een kleine anderhalf uur. Het eindpunt, het centraal station, ligt helaas niet zo centraal als de naam doet vermoeden. Misschien wel centraal in Milaan, maar niet vlakbij het mooie en interessante centrum. Je kunt daar te voet naartoe (ca. 45 minuten) of met de metro. Wij kozen voor te voet via de Corso Buenos Aires. Dat is een hele grote winkelstraat. Maar geen mooie. Een hele drukke straat met heel veel verkeer. Maar wel veel winkels, dus als je daar van houdt is het een interessante straat. Bij mij gaf het een beetje een valse start, ik dacht 'als dit het is dan zijn we snel weer thuis'. Gelukkig bleek het vals alarm :-)

Onze route vervolgde zich door het stadswandelpark en vervolgens de zogenaamde 'Golden Quarter', een vierkant blok van hele dure winkelstraten waar alle echt dure merken zitten. Wij durfden op onze sandalen nergens naar binnen. Het liep er ook vol met dure mensen. Leuk om een keer te zien. Vervolgens de zeer fraaie winkelstraat Vittorio Emanuelle II doorgelopen om een eerste glimp op te vangen van de Duomo. Wow!!!

Eenmaal bij de dom aangekomen waren we een tijdje sprakeloos van verbazing en ontzag. Wat een schitterend bouwwerk. Hoe ze dat hebben kunnen bouwen, laat staan bedenken. Niet normaal zo mooi. Zonder twijfel de mooiste kerk/dom die ik ooit gezien heb. En de grootste ook denk ik.

Om binnen te komen hoefden we, in tegenstelling tot de meeste kerken in Toscane, niet te betalen. Wel gefouilleerd en langs de metaaldetector van een militair, geen idee waar dat goed voor was, maar we mochten er toch in. En binnen was het minstens net zo mooi als buiten. Niet te beschrijven.Binnen mocht helaas (of ja, eigenlijk wel te begrijpen) niet gefotografeerd worden.

Na het bezoek weer even bijgekomen op de Piazza del Duomo waar het inmiddels ook lekker warm was geworden, weer ver boven de dertig graden vanmiddag.

Toen onze weg vervolgd via de Galleria Vittorio Emanuelle II, een prachtige overdekte gallerij met veel goud en glitter en glamour. Via het standbeeld van Leonardo verder door de trendy wijk 'Brera' naar het Castel Sforzesco.

Ook hier weer een Wow! vanwege het fraaie bouwwerk, de prachtige fontein en de mooie ligging. Blijkbaar waren er ook musea met werken van Da Vinci en Michelangelo, maar door tijdgebrek konden we daar niet meer naar gaan kijken.

Met de Metro vervolgens weer terug naar het Centraal station waar we gelukkig nog net de trein haalden (anders was het een uurtje wachten). De terugreis was iets zwaarder dan de heenreis, het was echt bloedheet in de trein en hij was ook nog eens erg vol.

Moe en voldaan van een mooie dagtrip hebben we in Colico in het fraaie haventje nog een pizzaatje gegeten en als afsluiting een heerlijke gelato.

Dagje Milaan is absoluut een aanrader!