solemio.reismee.nl

Gotthardtunnel of Splügenpas?

Er zijn meerdere wegen die naar Gera Lario leiden. De meest voor de hand liggende route is via Basel, Luzern, St. Gotthardtunnel en dan bij Lugano van de snelweg af. De route gaat dan verder via de oevers van het meer van Lugano tot aan Porlezza en dan viaMenaggiohet Comomeer langs naar hetNoorden.

Maar ja, dan moeten we wel weer door die ellendige tunnel. Er schijnt een mooi alternatief te zijn via een van de mooiste passen van Zwitserland, de Splügenpas. De route gaat dan via Basel naar Zürich, Chür en dan bij Splügen in Zwitserland van de weg af. Dan via een hele stijle, maar zeer mooie (lees ik her en der) pas de bergen en de grens over, om meteen goed uit te komen aan de Noordkant van het meer. Dat lijkt me ook wel wat, maar dan moet het wel mooi weer zijn. Zou er een reden zijn dat je met de routebeschrijving van Google Maps met geen mogelijkheid een route over de Splügenpas kunt maken?

Toos

Goedemorgen,
Het is ons wel duidelijk geworden dat er geen route door google wordt aangegeven. Wij hebben de pas afgelopen zomer met de camper gereden en je moet echt een goede bestuurder zijn met een niet al te grote camper en zeker geen caravan wil je er heelhuids over heen komen. Van Chur richting Lugano afslag Splugen nemen daar wordt de pas aangegeven. Het is zeker de moeite waard !!

Met vriendelijke groet
Toos

Marc

Let op! Kijk even wanneer de rond van Zwitersland en/of de Giro door Lugano komt! Wij hebben gisteren een uur verspild door omleidingen in Lugano. Uiteindelijk door de politie en bewegwijzering terug naar de snelweggestuurd. Via de douane Italië binnen naar zuidelijk Comomeer, en dan helemaal omhoog. Niet leuk :( Wij hadden trouwens wel gegokt op de Gotthard en geluk gehad. Slechts 20 min langzaamrijdend verkeer.

Groeten,
Marc

Janice

Jaren geleden met een boot achter de auto de Splugenpas over geweest. Het is prachtig, maar af te raden bij slecht weer of bij twijfelachtige chauffeurskwaliteiten. Oneindige haarspeldbochten. En sommige stukken zijn erg smal, naast de auto kijk je zo de diepte in..als je durft. Bij tegenliggers moesten we achteruit in een gebogen tunnel met een boot achter de auto... hmm. Het was een avontuur dat ik nooit zal vergeten!

Roel

Vandaag met een camper van 7,5 mtr de pas over gegaan. Het liep ons dun uit de pijpen dus. Niet aan te raden met een camper. Landschap is prachtig.

Angela

afgelopen zomer kwamen wij, per ongeluk, op de Splugenpas . Dit met onze camper van ruim 7 meter. Oneindige haarspeldbochten welke wij soms niet in 1 keer konden nemen, paar keer steken voordat we de bocht konden nemen. Ook tunneltjes met haarspeld bochten, het zweet droop ons voorhoofd af. Zeker een reis om nooit meer te vergeten! Geen aanrader met grote camper.