solemio.reismee.nl

Abdij van Piona

Vanmiddag hebben we een bezoekje gebracht aan de Abdij van Piona, of Abbazia di Piona zoals ze hier zeggen. Het ligt op het schiereilandje Olgiasca, iets ten zuiden van Colico.

Zodra je het schiereiland oprijdt, rijdt je meteen een heel eind omhoog via een aantal haarspeldbochten. Na verloop van tijd veranderd het asfalt in een heel bijzondere steentjes weg, waarvan ik vermoed dat de monniken uit het klooster hem hebben aangelegd. Zoniet, dan was het in ieder geval monnikenwerk. De steentjesweg, waar je stapvoets moet rijden als je niet wilt dat je auto uit elkaar valt, is ongeveer anderhalve kilometer lang en ook vrij smal. Er komen nogal wat auto's en bussen overheen en dat vraagt soms wel om problemen. Wij moesten op de terugweg een heel stuk achteruit om een tegemoetkomende bus door te laten.

De Abdij bestaat uit de kerk van Sint-Niklaas en een groot klooster en behoort toe aan de Cisterciënzer monniken, die er (nog steeds) kruiden distilleren.

Buiten was er nog een soort Maria kapelletje (Grotto di Lourdes noemen ze het). Wel een beetje jammer dat je er alleen elektrische kaarsjes aan kunt steken...

Gelukkig voor Marit verkochten de monniken ook Hello Kitty ijsjes :-)

Op de terugweg nog even naar Colico geweest. Leuke gezellige boulevard! (zou je niet zeggen als je er doorheen rijdt).

Het weer was vandaag weer top trouwens. Vooruitzichten voor morgen en overmorgen zijn weer 30 graden.